Despre obiective și diafragme în fotografia de stradă

 

Personal, prefer obiectivele fixe: 35 mm, 40 mm sau 50 mm. Acestea îți forțează creativitatea și te obligă să te miști pentru a găsi unghiul perfect, în loc să depinzi de zoom.

În ceea ce privește diafragma, evit obsesia pentru f/1.8 sau f/2.8. În stradă, un f/8 este adesea mult mai util, oferind o adâncime de câmp suficientă pentru a păstra claritatea în mai multe planuri și pentru a surprinde contextul în întregime. O diafragmă deschisă nu înseamnă neapărat și o fotografie mai bună.

 

Aa... și încă ceva. Nu uita să pui suflet în fiecare cadru pe care îl faci și să dai un share acestui articol dacă ți-a plăcut!

 

 

Concluzie

 

Fotografia de stradă este un amestec de observație, tehnică și sensibilitate. Autenticitatea momentului, o amprentă personală clară și o bună cunoaștere a regulilor de compoziție te vor ajuta să creezi imagini care nu doar documentează realitatea, ci o transformă într-o poveste vizuală.

 

Dacă vrei să aprofundezi arta fotografiei și să înveți cum să spui povești vizuale memorabile, te invit alături de mine la cursul de fotografie – un program creat pentru cei care vor să își ridice imaginile la nivel profesionist.

 

Iar dacă vrei să te inspiri și mai mult, îți recomand cartea ,,Fotografia – de la lumină la poveste” unde am adunat experiențe, tehnici și gânduri despre fotografie, pentru ca tu să poți vedea lumea cu ochii unui artist.


Lumină bună!

Compoziția

 

Strada îți oferă un teren bogat în oportunități de compoziție. Printre cele mai utile tehnici:

  • Regula treimii – echilibrare vizuală rapidă și eficientă.
  • Linii conducătoare – trotuare, garduri, tramvaie, șiruri de clădiri.
  • Planuri și straturi – oameni sau obiecte pe diferite niveluri de adâncime.
  • Geometrie și forme – ferestre, uși, balcoane, panouri.
  • Diagonale – adaugă dinamism și tensiune vizuală.
  • Reflexii – vitrine, bălți, oglinzi.

 

Cunoașterea unui arsenal bogat de reguli de compoziție îți permite să alegi, în timp real, varianta potrivită pentru subiectul din fața ta. Ăsta este motivul principal pentru care predau atât de multe reguli de compoziție la cursul de fotografie.

 

Există, totuși, ceva mai important decât compoziția: momentul decisiv. Ideea de moment decisiv a fost promovată foarte mult de către Cartier-Bresson, însă, ea își are originea la filozoful german G.E. Lessing care susținea faptul că geniul artistului constă în identificarea apogeului unei situații prin izolarea unui singur moment (momentul în care facem click). Cartier-Bresson a completat aceasta idee susținând că acest moment trebuie să se alinieze perfect cu lumina și geometria. Observați faptul că pe măsură ce aprofundăm fotografia, discutăm și mai puțin despre setări și aparatură.

Autenticitatea – sufletul fotografiei de stradă

 

Esența unei fotografii de stradă este autenticitatea momentului. Asta e adevărata frumusețe a fotografiei de stradă. Nu e despre scene regizate sau despre subiecți opriți special pentru a fi fotografiați. Dacă oprești pe cineva pe stradă și îi ceri acordul pentru un portret, intri deja în sfera fotografiei de portret. În fotografia de stradă, farmecul constă în spontaneitate, în acea clipă pe care o surprinzi exact așa cum se întâmplă, fără intervenția ta directă.

 

Amprenta personală

 

Un bun fotograf de stradă dezvoltă, în timp, un stil propriu. Poți fi:

  • Observator discret, fotografiind cu o focala mai lungă, de la distanță.
  • Participant activ, integrându-te în atmosfera străzii, apropiindu-te de oameni și surprinzând cadre care te fac să simți că ești acolo, la un pas de subiect.

 

Indiferent de abordare, fiecare imagine trebuie să fie susținută de o idee clară. Fotografiatul „la întâmplare” rareori produce rezultate memorabile. Am tot spus treaba asta și o repet de câte ori am ocazia. E ca și cum te-ai urca la volan și ai porni la drum spre nicăieri. Trebuie să ai un scop clar.

Hikers walk on a trail through a sunlit forest.
Hikers walk on a trail through a sunlit forest.
19 august 2025

Secretele compoziției în 
fotografia de stradă

Fotografia de stradă este un gen care m-a fascinat încă de la început, însă nu e suficient doar să te fascineze. Ai nevoie de curaj ca să poți ridica apartul la ochi pe stradă. Trebuie mai întâi să îți învingi acele frici și rețineri care te țin pe loc în timp ce alți fotografi vânează liniștiți povești în fiecare colțișor de pe stradă. Mulți asociază acest gen exclusiv cu străzile aglomerate ale orașelor, dar realitatea este mult mai complexă.

 

Pornind de la simpla întrebare pe care o tot primesc pe Social Media: „Cosmin, cum pot face fotografii de stradă mai frumoase?”, în rândurile următoare, îți voi împărtăși câteva secrete de compoziție și abordare, bazate pe experiența mea și pe principii fundamentale ale acestui gen fotografic.

 

Ce înseamnă, de fapt, fotografia de stradă?

 

Din punctul meu de vedere, fotografia de stradă nu se rezumă doar la marile bulevarde sau piețele pline de oameni. Ea se referă la domeniul public în sens larg.
Poate fi vorba despre ulițele liniștite ale unui sat, un drum de țară care leagă două localități sau chiar o scenă surprinsă la marginea unei păduri, dacă este parte dintr-un context public.

 

Uneori, linia de demarcație dintre fotografia de stradă și cea de peisaj poate fi difuză. Dacă surprinzi o scenă în care apar și elemente naturale (un munte în depărtare sau câmpuri întinse), dar contextul este unul public și uman, încă putem vorbi despre fotografie de stradă. 

COSMIN GHEORGHE

CONTACT

POLITICA COOKIES

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE

TERMENI ȘI CONDIȚII